Jön az új 95-ös benzin: ha régebbi autód van, leállhat a motor tőle
Egy európai uniós előírás miatt 2020 januárjától változik a 95-ös benzin összetétele: magasabb biokomponens-tartalmú, E5 helyett E10-es jelölésű 95-ös alapbenzin kapható majd a kutakon, ami a régebbi autók üzemanyagrendszerét károsíthatja - írja a Totalcar.
Az előírás csak a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzinre írja elő kötelezően a minimális bioetanol-részarányt, a forgalmazók döntése, hogy ezt kiterjesztik-e a prémium minőségű üzemanyagokra, vagy sem.
A kétféle benzin között nagy a különbség: az E10 előírásnak megfelelő 95-ösben maximum tíz térfogatszázaléknyi biokomponens található, a korábban általános E5-ben pedig ennek a mennyiségnek a felét keverik. Az EU célja fokozatosan csökkenteni a nem megújuló energiaforrásból, tehát kőolajból előállított üzemanyagok felhasználását és előtérbe helyezni a megújulókat, így a bioetanolt, hétköznapibb nevén etil-alkoholt.
Ezt keményítő- vagy cukortartalmú növényekből, például kukoricából vagy cukorrépából, máshol cukornádból, búzából gyártják, ami előnyösebb, mert a légkörben található széndioxidot köti meg, ez jut vissza a környezetbe az elégetésekor.
Szakértők szerint viszont az új benzin nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget okozhat, és eközben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain. Az alkohol vízmegkötő tulajdonsága miatt azok az üzemanyagok, melyekhez bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját.
Az alkohol jobb oldószer, mint a benzin, ezért ha egy olyan autó üzemanyagrendszerébe kerül, melynek tartályában, az üzemanyagpumpában, a csőrendszerben, a befecskendezőkben, vagy karburátorban, illetve a csatlakozókon lerakódások keletkeztek az évek során, ezeket leoldja és dugulást okoz. Nem indul be a motor, esetleg menet közben leáll és nem lehet újraindítani.
A nem alkoholtűrő anyagból gyártott alkatrészek pedig az újfajta üzemanyagtól néhány hónap alatt megnyúlnak és elveszítik tömítőképességüket, más esetekben megkeményednek, rideggé válnak és eltörnek. Mindkét esetben szivárgás keletkezik az üzemanyagrendszerben, ami szintén műszaki hibákat okozhat - írja a Totalcar.
A portál összefoglalóla szerint az Alfa Romeo, a Fiat és a Lancia 1,6, 1,8 illetve 2,0, illetve 2,4 literes benzinmotorjaihoz nem ajánlják, az újabbakhoz viszont használható ez az üzemanyag. A Ford csupán egyetlen, 1,8 literes, közvetlen befecskendezéses motorral szerelt típus esetében tilt, a Peugeot és a Citroën márkák a 2000. januárja után gyártott benzinesek esetében javasolja, a koreai Chevrolet-Daewoo 2005 utáni autók esetében, a Mercedes néhány ezredforduló utáni kivétellel a modernebb, tehát már katalizátorral gyárilag felszerelt. Ebből az következik, hogy a minimum huszonéves, klasszikusok esetében kockázatosnak ítélik az E10-et. A Volkswagen-csoport márkáit szintén a kétezres évek elejétől szerelték közvetlen benzinbefecskendezéses (FSI) motorokkal, az Opelnél a 2.2 Direct motor jelent meg hasonló technikával. Ezeket szintén nem javasolt az újfajta üzemanyaggal etetni. A felsoroltakon kívül számos olyan modell- és motorváltozat lehetséges, amelynek árthat az újfajta benzin.
Hirdess nálunk!
Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!