Egyvágányú villamosok Budapesten - közlekedéstörténet színes botokkal

Oszd meg másokkal!

Desktop
A pestújhelyi egyvágányú villamos (fotó: Tim Boric)
A pestújhelyi egyvágányú villamos (fotó: Tim Boric)

Budapesten a XIX. század végétől a XX. század közepéig a gyérebb forgalmú vonalakon még sok volt az egyvágányú pálya, gazdaságilag ez tűnt célszerűnek. Mivel a kitérők nem voltak arányosan elhelyezve, néha a kelleténél is több várakozásra kényszerültek a szerelvények.

A II. világháború után a Kamaraerdőtől kifelé - a súlyosan anyaghiányos időkben - felbontották az egyik sínpárt. Akkor errefelé még HÉV járt és a menetrend nem volt olyan sűrű, hogy ez jelentősen hátráltatta volna a közlekedést. Azonban 1963-tól villamos lett a HÉV-ből, ami jóval gyakrabban járt, ráadásul egy új hurokvágányt is építettek, a végállomásnál, a budaörsi MÁV-állomás közelében. Ezért a Kamaraerdőtől visszaépítették a korábban elbontott második sínpárt, illetve a vonal végén lévő új szakaszt eleve kettős vágánnyal építették ki.

Azonban jócskán maradt még a fővárosban egyvágányú pálya, rendszerint a vonalak külső szakaszain. A 43-as jelzésű nagytétényi vonalnak Budatétény és a külső végállomása között, az 51-es és az 51A, később a 13-as villamosnak is, a kispesti Malinovszkij utca és a Használtcikk piac illetve Pestimre között, a 10-esnek Újpest, Fóti úttól a Megyeri Csárdáig, a 65-ösnek Pestújhely és Rákospalota között (képünkön), a 22-esnek a Közvágóhídtól és a Nagyvásártelepig, a 64-esnek a Fogarasi út és a Füredi úti végállomása között volt egyvágányú a pályája.

Akadtak olyan villamosjáratok, amelyeknek a teljes útvonalán is csak egyetlen sínpár húzódott. A 8-as: Újpest István tértől Megyer, Január 10 térig, a régi 69-es: Rákospalotától Rákosszentmihályig, a 40-es: Pestlőrinctől Pestimréig, valamint az 5-ös: az óbudai Kórház utcától a Hévízi útig. Az egyvágányú szakaszokra szigorú forgalmi előírások vonatkoztak.

Két kitérő között minden szakasznak volt egy színe: piros, sárga, zöld, fehér, illetve barna. Az a villamosvezető tartózkodott jogszerűen az adott szakaszon, amelyiknél az azonos színű bot volt. A botot a pályaszakasz elhagyásakor át kellett adni, hogy a szembejövő is, miután kikerülte egymást a két villamos,  jogszerűen futhasson rá az adott szakaszra. Öt szín elég volt, mert ennél több kitérők közti vonalrésszel, egyik járat sem rendelkezett. Például a 40-es vagy az 51-es vonal négy szakaszra oszlott. Bajok így is akadtak. Például 1972 őszén Budatétény és Baross Gábor telep között, a vasúti töltés alatti  aluljáróban két 43-as villamos ütközött. Ekkor Budatétényben hárman, míg Baross Gábor telepen ketten teljesítettek szolgálatot - mégis megtörtént a baj, bár nem lett komolyabb következménye.
 
A város több utcájában voltak még egyvágányú pályák, de ezeken – körforgalmi jelleggel – mindig csak egy irányban jártak illetve járnak a villamosok. Pesterzsébeten a 31-es és a 13-as, amelynek útvonalai részben ma is megvannak (az 51-es és 52-es villamos fut rajtuk). A régi 14-es villamos a MÁV Landler Jenő üzemhez is egy sok utcát érintő ötszöglett alaprajzot járt körbe. Voltak a végállomások fordulóját képező egyvágányú szakaszok is, például a nem olyan rég még a 6-os villamos által bejárt Siroki utca – Váli utcai rész. Hasonló volt az újpesti és rákospalotai villamosok Balzac utca  – Visegrádi utca – Kádár utca fordulója is. Rákospalotán is háztömböket jártak körbe a villamosok (12-es, 55-ös, 7i – később a 10-es).
 
A 3-as villamos kőbányai rövid szakaszán volt egy vágányú, ezt nem rég kétvágonyosították. Szintén gazdasági okok miatt a jelenlegi 14-es villamos legutolsó rövid szakasza is egyvágányosra sikeredett.
 
A képen látható pestújhelyi pályaszakasz érdekessége az volt, hogy három járat is közlekedett rajta: a 65-ös, a 65A és a 69-es. Mivel a kitérők nem voltak arányosan elosztva, meglehetősen bonyolult volt a közlekedési rend.
 

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!

Legyél a szerzőnk!

Rendszeresen írnál a környéked eseményeiről, boltjairól, kocsmáiról, kulturális programjairól, utcáiról és játszótereiről? Ne habozz, vedd föl velünk a kapcsolatot!

Hol-mi toplista

Helyi közösségek a Facebookon

Partnerek